Capitularia - Edition der fränkischen Herrschererlasse

Vatikan, Biblioteca Apostolica Vaticana, Vat. Lat. 3827

Beschreibung der Handschrift nach Mordek

Aufbewahrungsort
Vatikan
Biblioteca Apostolica Vaticana
Vat. Lat. 3827
Sigle: V20
Digitalisat verfügbar bei BAV
Entstehung und Überlieferung
Entstehung:

9. Jh., 3. Drittel (etwa ausgehendes 9. Jh. [Bischoff]) (Mordek) 9. Jh., 3. oder 4. Viertel (Bischoff 2014); Nordfrankreich (Mordek), Frankreich (östlich von Paris) (Bischoff 2014).

Provenienz:

Kapitelsbibliothek Beauvais (mehrere Besitzvermerke 12./13. Jh. foll. 2r, 37r und 152r: Sancti petri beluacensis [est liber iste]); 1558 von Jean Du Tillet aus der Kathedralbibliothek entliehen, vgl. Omont 1916, S. 7; Antonio Agustín (Nr. 253; er dürfte die korrekte Neubindung der Hs. veranlaßt haben); d'Este, Ferrara (Besitzvermerk fol. 37r: Illustrissimi et Reverendissimi Domini Cardinalis Ferrariensis).

Äußere Beschreibung
Material: Pergament
Umfang: 208 foll. (Angaben im folgenden nach der neuen Stempelzählung unten rechts)
Maße: ca. 328 × 270 mm
Schriftraum: 235-248 × 190-210 mm
Lagen:
In der heute wieder sichtbaren richtigen Reihenfolge; einige Blätter fehlen: 2 IV16 + II20 + 4 IV52 + (III+1)59 + 2 IV75 + (IV+1)84 + 3 IV108 + 3111 + IV119 + III125 + IV133 + (III+l)140 + IV148 + V158 + IV166 + (IV+2)176 + V186 + 2 IV202 + III208
Die Kustoden (I-XXVII an den Lagenenden, z. T. mit vorangestelltem Q; nicht immer erhalten) gehen nach der schon mittelalterlich falschen Blattfolge (neue foll. 37-125, 1-36, 126-208 = in der älteren Foliierung oben rechts 1-90 [38 übersprungen], 91-126, 127-209).
Zeilen: 29-31
Spalten: 1
Schrift: karolingische Minuskel
Ausstattung:

Rubriken (meist Capitalis rustica) rot und in hell- und dunkelbrauner Texttinte, im zweiten Teil auch grün, einfache Initialen in Rot und Braun z. T. mit farblich wechselnden Füllungen.

Inhalte
Anmerkung:

Die Hs. besteht aus zwei großen Teilen: Auf foll. 1r-125r bietet sie als Unikat die von Maassen 1870, S. 778-780, beschriebene, mit der Collectio Sancti Amandi (Cod. Berlin Hamilton 132 u. a.) verwandte Sammlung der Hs. von Beauvais und in diese integriert unsere merowingischen und frühen karolingischen Kapitularien (diejenigen Pippins ähnlich in der Sammlung der Hss. Vatikan Pal. Lat. 582 und Paris Lat. 9654), foll. 126r-208v Briefe Papst Nikolaus' I.

Auf Cod. Vatikan Vat. Lat. 3827 führen sich wohl direkt bzw. mittelbar die entsprechenden Teile zurück in folgenden neuzeitlichen Papiercodices: Vatikan Chig. C. VIII. 239, Vatikan Reg. Lat. 1041 (128 foll.; beginnt wie Cod. Vatikan Chig. C. VIII. 239 mit Ver a. 755 und endet mit Valence a. 855 auctoritate muniri [MGH Conc. 3, S. 364]), Rom, Biblioteca Vallicelliana, C. 23 (Sammelhs., aus verschiedenen Vorlagen zusammengeschrieben, 332 foll., Text bis 320r; beginnt mit Pippini regis capitulare a. 751/755, bringt im folgenden aber nur einen Teil der von Cod. Vatikan Vat. Lat. 3827 tradierten Stücke), Rom, Biblioteca Vallicelliana, C. 24 (gleichfalls großer Sammelband, 380 foll., vgl. die ausführliche Analyse von L. Gasparri, Osservazioni sul codice Vallicelliano C. 24, in: Studi Gregoriani 9 [1972] S. 467-513 und R. Somerville, The Councils of Urban II, Bd. 1: Decreta Claromontensia [Annuarium Historiae Conciliorum Suppl. 1, Amsterdam 1972] S. 46 ff.; fol. 96r-v ist das Pippini regis capitulare a. 751/755 kopiert) und vermutlich auch Rom, Biblioteca Corsiniana, 41. A. 23 (13).

  • 1r-5v
    Konzilien von Carpentras (a. 527) (MGH Conc. 1, S. 41-43, zur Hs. S. XV; CCL 148 A, S. 48-51, zur Hs. S. IX), Orange (a. 529) (MGH Conc. 1, S. 46-54; CCL 148 A, S. 55-65) und Riez (a. 439) (CCL 148, S. 63-72, zur Hs. S. X).

  • 5v
    Chlodowici regis ad episcopos praeceptio in Briefform (a. 507/511): INCPI. CANONIS AURILIANONSIS TEMPORE CLODOUII REGIS I. Dominis sanctis et apostolica sede dignissimis episcopis chlodoueus rex. Enuntiante fama - dignissimi papae (MGH Capit. 1, Nr. 1, S. 1 Z. 8 [kürzere Inskription], S. 1 Z. 18 - S. 2 Z. 9); daran anschließend als Antwort der Bischöfe (gezählt II ff.):

  • 5v-7v
    Konzil von Orléans (a. 511) (MGH Conc. 1, S. 2-9 und 13 f.; CCL 148 A, S. 4-12 und 18 f.).

  • 8r-31r
    Weitere Konzilien von Orléans (a. 538, 541, 549 und 533) (MGH Conc. 1, S. 73-83 und 85, S. 87-96 und 98 f., S. 100-111, S. 62-65; CCL 148 A, S. 114-129, S. 132-142 und 145 f., S. 148-160, S. 99-103), von Vannes (a. 461/491) (CCL 148, S. 150-156), Vaison (a. 529) und Epao (a. 517) (MGH Conc. 1, S. 55-58, S. 16 und 19-30; CCL 148 A, S. 78-81, S. 24-37), von Tours (a. 461) (CCL 148, S. 143-148) und Tours (a. 567) (MGH Conc. 1, S. 121-136; CCL 148 A, S. 176-194), von Mâcon (a. 581/583) (in c. 14 Zitat aus Childeberti I regis edictum [a. 538?], siehe Mordek 1995 Anhang I, Nr. 1) und Mâcon (a. 585) (MGH Conc. 1, S. 155-161, S. 164-173; CCL 148 A, S. 223-230, S. 238-250), dann mit Bezug auf das Matisconense von 585:

  • 31r-32r
    Guntchramni regis edictum (a. 585): PRAECEPTIO GLORIOSISSIMI REGIS GUNTHRAMNI AD EPISCOPOS DATA QUI IN SYNODO SUPRASCRIPTA FUERUNT DE OBSERUANDO DIE DOMINICO. Gunthramnus rex francorum omnibus pontificibus - praesente auctoritate uulgamus. SUBSCRIPTIO DOMNI GUNTHRAMNI REGIS PERRUNAS DAT. SUB DIE QUARTO ID. NOUEMBR ANNO XXIIII REGNI SUPRASCRIPTI REGIS (MGH Capit. 1, Nr. 5, S. 10 Z. 35 f., S. 11 Z. 7 - S. 12 Z. 24); sonst nur noch von der Collectio Sancti Amandi überliefert.

  • 32r-36v
    Konzilien von Thelepte (a. 418) (CCL 149, S. 58-63), Paris (a. 573) und (a. 552) (MGH Conc. 1, S. 142-146, S. 116 f.; CCL 148 A, S. 205-210, S. 167-169), Auxerre (wohl nach 585) (MGH Conc. 1, S. 179-184; CCL 148 A, S. 265-272) und Chalon-sur-Saône (a. 647/653) (MGH Conc. 1, S. 208-214; CCL 148 A, S. 303-310); danach EXPLICIT, Rest der Seite leer.

  • Mit neuer Lage beginnt:
    37r-38v
    CAPITULO I-XXV - Capitulare seu canones concilii Vernensis (a. 755): INCIPIT SYNODUS VERNO PALATIO FACTA. Suffecerant (das erste e korr. zu i) quidam (korr. zu quedam) priscorum patrum regulae - glorios. pippino rege. Ut episcopi debeant per singulas ciuitates - iustitia euacuatur (MGH Capit. 1, Nr. 14, S. 33 Z. 19 - S. 37 Z. 12).

  • 38v-39r
    Pippini principis capitulare Suessionense (a. 744): IN DEI NOMINE TRINITATIS ANNO SEPTINGENTESIMO QUADRAGESIMO QUARTO ab incarnatione christi - signum Helmigaudo (MGH Capit. 1, Nr. 12, S. 29 Z. 1 - S. 30 Z. 21; MGH Conc. 2, 1, S. 33-36).

  • 39r-v
    I-VII - Pippini regis capitulare (a. 751/755): INCIPIUNT CAPITULA DE ALIO SINODO SUB IPSO DOMNO REGE PIPPINO FACTO CAPITULO PRIMO DE INCESTIS. SI HOMO INCESTUM COMMISERIT DE ISTIS CAUSIS DE DEO SACRATA AUT CUM MATRE SUA aut cum matrina sua - causa transmiserit; c. 6 zu V gezählt, c. 7 zweigeteilt (MGH Capit. 1, Nr. 13, S. 31 Z. 14, S. 31 Z. 18 - S. 32 Z. 27).

  • 39v-41v
    Brief Paulinus’ von Aquileia an Karl den Großen (a. 791) (MGH Epp. 4, S. 517-520).

  • 41v-49r
    Konzil von Friaul (a. 796/797) (MGH Conc. 2, 1, S. 179-195).

  • 49r-70v
    Brief Hadrians I. an Karl den Großen, JE 2483 (MGH Epp. 5, S. 6-57).

    Aus dieser einzigen vollständigen Überlieferung des päpstlichen Antwortschreibens läßt sich das von Hadrian sogenannte capitulare adversus synodum in 85 (60 + 25) Kapiteln herauslesen, das Karl dem Papst 791/792 als Stellungnahme im Bilderstreit übersandt hatte. Die gegen die Beschlüsse des Nicaenum II gerichteten Kapitel, offenbar nur für Rom gedacht, handeln von einem einzigen dogmatischen Thema, können also nicht als Kapitular in unserem Sinne gelten. Sie dienten, wie K. Hampe, Hadrians I. Vertheidigung der zweiten nicaenischen Synode gegen die Angriffe Karls des Grossen, in: NA 21 (1896) S. 85 ff., besonders S. 95 ff., nachgewiesen hat, als Vorlage für die Libri Carolini, das von Theodulf von Orléans verfaßte "Opus Caroli regis contra synodum"; vgl. auch W. von den Steinen, Entstehungsgeschichte der Libri Carolini, in: QFIAB 21 (1929-30) S. 1 ff. und die neue MGH-Edition der Libri Carolini von A. Freeman.

  • 70v-74v
    Capitula I Bischof Theodulfs von Orléans (MGH Capitula episcoporum 1, S. 103-142; zur Hs. S. 94 f.).

  • 74v-75r
    Hludowici et Hlotharii epistola generalis (a. 828), interpolierte Langversion (B), mit Inskription: INCIPIT EPISTOLA CESAREA. IN nomine domini dei et saluatoris nostri iesu christi hludouuicus et hlotarius — diligenter fideliterque conseruet (MGH Capit. 2, Nr. 185, S. 4 Z. 5 - S. 6 Z. 16, zur Inskription vgl. S. 3 Z. 41 f.; MGH Conc. 2, 2, S. 599-601).

  • 75v-111r
    Konzil von Paris (a. 829), mit einer die Einberufung durch Ludwig und Lothar festhaltenden Inskription (MGH Conc. 2, 2, S. 606-680).

  • 111r-v
    Briefe Leos IV. an Bischof Prudentius von Troyes (JE 2657) und an die Bischöfe Britanniens (JE 2599) bis einschließlich c. (8) (in der Hs.: k. V) (beide ohne Kenntnis des Vaticanus ediert von Adolf von Hirsch-Gereuth, MGH Epp. 5, S. 611 und S. 593 -595); danach Blattverlust.

  • 112r-116v
    Konzil von Valence (a. 855) (MGH Conc. 3, S. 351-365; zur Hs. S. 349).

  • 116v-117v
    Konzil von Savonnières (a. 859), Kanones, ohne Unterschriftenliste (MGH Capit. 2, Nr. 299, S. 447-449; MGH Conc. 3, S. 458-462).

  • 117v-118v
    CAP. I-XIIII - Karls des Kahlen Libellus proclamationis adversus Wenilonem, vorgelegt in Savonnières (a. 859): LIBELLUS PROCLAMATIONIS KAROLI REGIS ADUERSUS UUENILONEM ARCHIEPISCOPUM senonum electis iudicibus - manu porrectus. Quia sicut dicit sanctus gregorius - adiutorium aliquod praestitit (MGH Capit. 2, Nr. 300, S. 450 Z. 33 - S. 453 Z. 9; MGH Conc. 3, S. 464-467).

  • 118v-125r
    Konzil von Savonnières (a. 859), Synodalschreiben an Erzbischof Wenilo von Sens, an die bretonischen Bischöfe und an westfränkische Große, dazu die in Savonnières überreichten Kanones von Langres (MGH Conc. 3, S. 468-472, 480-485, 473-479); untere Hälfte der Seite abgeschnitten und durch neueres Pergament ersetzt.

  • 125v
    leer.

  • 126r-208v
    Briefkorpus Papst Nikolaus' I. (vgl. Perels 1912, S. 541 f. und dens., MGH Epp. 6, S. 263).

  • 208v
    (Nachtrag, etwa 11. Jh., 2. Hälfte) Klagegedicht auf den Tod eines Kaisers (MGH Poetae 4, S. 1074 f.), wahrscheinlich Heinrichs III. nach B. Bischoff, Caesar, tantus eras, in: ders., Mittelalterliche Studien 2, S. 169-174 (zur Hs. S. 169 f. mit Anm. 7; weitere Literatur bei Könsgen 1977, Nr. 1822).


Transkription

Editorische Vorbemerkung zur Transkription

Transkriptionsvorlage: Sehr gutes Farbdigitalisat der Biblioteca Apostolica Vaticana.

Schreiber

Der Schreiber verwendet eine gut lesbare karolingische Minuskel.

Gliederungsmerkmale

Nach den Capitula Theodulfs von Orléans und vor den Texten des Pariser Konzils von 829 befindet sich auf foll. 74v-75r die Epistola generalis Ludwigs und Lothars (BK 185) in der Langversion. Der Brief hat ein Incipit in roter Tinte und Capitalis rustica und wird mit einer zwei Zeilen hohen, roten I-Initiale eingeleitet. Der Teil des Textes, der fast wörtlich BK 184 aufgreift (ab Primo scilicet...) ist durch eine deutlich erkennbare intralineare Lücke vom Rest des Textes abgetrennt.

Benutzungsspuren

Neben den Beginn des Stücks hat eine neuzeitliche Hand einen Verweis auf das Konzil von Paris 829 auf den linken Seitenrand geschrieben.

[fol. 74v] [14]
INCIPIT EPISTOLA CESAREA ·,· ·,·  
[BK 185b]
IN1* nomine domini dei et saluatoris nostri iesu christi · hludouuicus et hlotarius · Diuina ordinante prouidentia imperatores augusti ˙ Omnibus fidelibus sanctę dei ecclesiae et nostris · Recordari uos credimus qualiter hoc anno · consilio sacerdotum ˙ Et aliorum fidelium nostrorum generale ieiunium per totum regnum nostrum celebrare iussimus · deumque tota deuotione deposcere · ut nobis propitiari · et in quibus illum maxime offenderimus · Nobis manifestare et ad correctionem nostram necessariam tranquillum tempus nobis tribuere dignaretur ˙ Uolueramus siquidem tempore congruo placitum nostrum generale habere et in eodem communi correctione agere ˙ Et ita deo miserante fieret · nisi commotio inimicorum sicut nostis praependisset · Sed quia tunc fieri non potuit iuxta uoluntatem nostram uisum nobis fuit praesens placitum cum aliquibus ex fidelibus nostris habere · et in eo de his quae propter praedictum inpedimentum remanserunt2* · qualiter ad effectum peruenirent · domino adiuuante considerare ˙ Quapropter nosse uolumus sollertiam uestram · quod in isto praesenti placito cum fidelibus nostris considerauimus ˙ Ut primo omnium archiepiscopi · cum suis suffraganeis in locis congruis · tempore oportuno conuenirent · et ibi tam de sua quam de omnium nostrum correctione et emendatione secundum diuinam auctoritatem querendo inuenirent · et nobis atque fidelibus nostris secundum ministerium sibi commissum adnuntiarent ˙ Quis enim non sentiat deum nostris paruissimis actibus esse · offensum et ad iracundiam prouocatum cum uideat tot annis multifariis flagellis iram illius in regno nobis ab eo commisso deseuire uidelicet · In fame continua in mortalitate animalium · in pestilentia hominum · in sterelitate pene omnium frugum · et ut ita dixerim diuersissimis morborum cladibus atque ingentibus penuriis populum istius regni miserabiliter uexatum et adflictum atque omni abundantia rerum quodam modo exinanitum · Nec illud etiam dubitamus · ex iusta uindictam illius euenire · quod sepe scandala per tyrannos in hoc regno exsurgunt ˙ Qui pacem populi christiani et unitatem imperii · sua prauitate nutuntur scindere · Nam et illud nihilominus peccatis nostris deputandum est · quod inimici christi nominis praeterito anno in hoc [fol. 75r] regnum ingressi · depraedationes incendia ecclesiarum et captiuationes christianorum · et interfectionis seruorum dei · audientes et in pane immo crudeliter fecerunt · Agitur siquidem iusto iudicio dei ut qui in cunctis delinquimus · interius simul et exterius flagellemur ˙ Beneficiis quippe dei euidenter existimus ingrati quoniam his non ad uoluntatem dei · sed ad libitum nostrum carnalem uti inuenimur ˙ Et idcirco merito creaturę dei nobis diuinitus concesse · pro deo contra nos ingratos pugnant iuxta illud · Pugnabit pro eo orbis terrarum contra insensatos ˙ Uerum quia tot modis uexamur atque percutimur · ad eum a quo percutimur toto corde dignum necessariumque est · ut reuertamur ˙ Quatenus illud propheticum in nobis impleatur quo dicitur ˙ Sola uexatio · intellectum dabit auditui ˙ Sed quia pius et clemens dominus sic ipsum flagellum moderatur · ut non ad interitum sed potius ad correctionem nostram inferre uideatur ˙ Debemus in conspectu eius ueraciter humiliari · et faciem illius in confessione praeuenire eiusque pietatem pronis mentibus exorare · ut qui fecit nos iustissima dispensatione flagella sentire · faciat nobis peccata nostra pro quibus iuste ab eo flagellamur3* cognoscere ˙ Et in quibus maxime illum offendimus et iram illius prouocauimus · manifestius intellegere · Ut post eo miserante praua deferendo et corrigendo · bona etiam sectando et tota cum deuotione exsequendo ˙ Ualeamus per spiritum humilitatis et animam contritam sacrificium deo libitum offerre · iramque illius indignationis euadere et per dignam congruamque correctionem et bonorum operum exhibitionem · gratiam eius propiciationis licet indigni promereri ˙ At quia nos magis in4* hoc peccasse cognoscimus qui forma salutis omnibus esse debuimus et omnium curam gerere et per auctoritatem imperialem prauorum acta ne tantum adcrescerent corrigere cupimus domino nobis propitio in conspectu pietatis illius per dignam satisfactionem ueniam adipisci ˙ Et per saluberrimam correctionem uel per bonum studium quod nostra desidia et ignorantia hactenus neglectum est ˙ Consultu fidelium tempore oportuno · quantum in nobis est studiosissime emendare · et nostram in hoc uoluntatem omnibus manifestam facere ˙ Quapropter statuimus atque decreuimus cum consultu sacerdotum ceterorumque fidelium nostrorum huius rei gratia ob placandum scilicet contra nos nobisque subiectos domini furorem conuentus eorundem episcoporum in quattuor imperii nostri locis · congruentissime fieri ˙  
[BK 185b]
Primo scilicet · im [!] mogonciacensi urbe · ubi conueniant metropolitani · autgarius · adubaldus · ethi · bernuinus cum suffraganeis suis ˙ Secundo quoque in parisiorum urbe · ubi futurus antistes senonicus et ebbo · rangnoardus5* et landramnus metropolitani cum suffraganeis suis conueniant ˙ Tertio uero apud lugdunum ubi agobardus · bernardus · andreas · benedictus · agericus · cum suffraganeis suis similiter conueniant ˙ Quarto etiam apud tolosanam urbem · quo6* simul conueniant · notho · bartholomeus · adalelmus · agiulfus cum suffraganeis suis ˙ In quibus conuentibus tractare querere et cum dei adiutorio inuenire debent de causis ad regionem christianam et eorum coram [!] pertinentibus quid a principibus et reliquo populo uel ita ut diuina auctoritas7* docet auc [!] aliter teneatur · Uel quid inde ex parte · uel ex tota dimissum sit · ut non teneatur · Deinde quid in ipsorum qui pastores populi constituti sunt · moribus conuersatione et actibus inueniri possit · quod diuinę regulae atque auctoritati non concordet · simulque inueniant .' quae occasiones in utroque ordine id effecerint ·8* ut a recto tramite deuiatum sit ˙ Et quicquid de his causis inuentum fuerit tam sollerti cura custodiatur .' ut nullatenus9* ad aliorum notitiam · peruenire permittant ˙ ante tempus constitutum ˙ Et ideo unus notarius inter omnes eligatur · qui quod ipsi inuenerint describat · et ipse sub iuramento constrictus · ea quae inuenta et digesta fuerint · diligenter fideliterque conseruet ;  
1*
Am linken Seitenrand eine Notiz von neuzeitlicher Hand: Concilium Parisiense VI. an. 829.
2*
gek. remanser
3*
korr. aus flagellarum
4*
korr. aus [†]
5*
korr. aus rammnoardus
6*
korr. aus qui
7*
r korr. (?)
8*
folgt getilgtes a
9*
n2 korr. (?)